Frank


25-08-2017: Frank's nieuwe modelspoorbaan in wording

  • Uit het blog van Frank

Beste lezer,

Zoals is te zien gebruik ik Märklin HO C-Rails, in de vorige situatie had ik een oude standaard deur gebruikt die hier en daar wat hol klonk als er een zwaardere lok overheen reed. Verder nog 2 oude platen voor een letter u vorm te maken. Daarom is de beslissing gevallen om de modeltreinbaan helemaal vanaf de grond opnieuw op te bouwen. Dus dat betekende de rails, huisjes, locs, wagons en andere zaken netjes opbergen, met name voor de rails ook gelijk netjes sorteren op soort qua lengte en actieradius in de bochten.

Nadat ik wat had zitten rond neuzen bij de bouwmarkt voor hout soorten heb ik uit eindelijk besloten om 16mm dikke MDF platen te gebruiken, 2 platen werden 80x105cm en dan 2 platen van 100x136cm. Verder heb ik 8 palen van 45x45mm doorsnee en dan 69cm hoog van vurenhout.


1. De 'ruwbouw'


Ik heb toen de 2 grote platen (100x136cm) achter elkaar gezet met aan de zijkant de kleinere platen (80x105cm) zodat er een u-vorm ontstond. Maar eerst is tegen de wand een balk met een sleuf gemaakt. Deze sleuf zal dienen voor de ondersteuning van de spiegel. Boven op de spiegel zal hier en daar een balkje met sleufje komen om de bovenzijde van de spiegel tegen te houden zodat deze niet op de treinbaan kan vallen.

Het hele plan om de poten voor de platen te maken was een idee van mijn vader. Het was eigenlijk ook de enige en tevens beste manier om zo te maken. Mijn vader en ik hadden gedeeltelijk de constructie van de modulebaan, zoals ook bij de N.L.M.V. is gebruikt, ook bij mij thuis toe te passen. Toen de treinbaan, qua ondergrond, klaar was en de platen lagen op de juiste plaats, kwamen we er achter dat er een fout was gemaakt. De treinbaan komt namelijk deels op een oud bed onderstel te liggen. Daar hebben we de rolmaat geplaatst en niet rekening gehouden dat de platen 16 mm dik werden. Dus moest er hals over kop als nog bij een grote plaat circa 2 cm af. Anders kwam de plaat deels in de opening van het kleine- naar het grote zoldergedeelte te liggen.

Toen alles na wat koppijn van het denken en zweten van de wat warme dagen in de zomer hadden we dan na circa 2 weken de ondergrond klaar en kon ik beginnen aan het spoor plan. Met als gevolg dat ik het grotere station met spoor 2 & 3 met de remise, de spoor-brug en kiosk bij elkaar wilde zetten. De rest van de inrichting van het spoor wilde ik dan zo gaan bedenken dat het slechts bijzaak zou gaan worden.

Zoals jullie zien is het volgt dat ik hier al wat verder ben en krijgt de treinbaan steeds wat meer vorm van een echte wereld. Maar ja een modeltreinbaan is eigenlijk nooit af, en vind je altijd wel wat dat je net op dat ene plekje kunt zetten of een onderdeel dat je bij dat gebouw of stukje tuin of zelfs een haven kunt verbeteren.

Want er zijn eigenlijk heel wat simpele dingen of producten die je nog niet eens in de bouwmarkt of modelspoor winkel of andere hobbyzaak kunt kopen en dus zelf moet knutselen.


Teksten en foto's: Frank (25-08-2017)


De nieuwe modelspoorbaan van Frank in de opbouwfase


De modelspoorbaan van Frank: een eerste indruk

Bron: Frank (09-09-2017)

Bijgewerkt: 22-10-2017